Zrywka bezpieczeństwa
Zrywka bezpieczeństwa
Bezpieczeństwo na wodzie to podstawa , często ciesząc się urokami pływania i to nieraz szybkiego zapominamy o bezpieczeństwie, w wodzie czają się często różne pułapki czyhające na motorowodniaków , dlatego trzeba obserwować lustro wody przed nami i omijać pływające przeszkody, ale nie zawsze jest to możliwe, czasem coś może płynąć pod taflą wody i mamy kraksę gotowąPlacze.
Może się zdarzyć sytuacja gdy wypadniemy z pontonu czy to na skutek zderzenia z jakąś kłodą czy przez naszą nieuwagę i wtedy ponton odpłynie a my zostaniemy w tarapatach, dlatego też warto zamontować zrywkę bezpieczeństwa, koszt takiej zrywki wraz z wysyłką to około 40 zł, a może nam to uratować życie.
Zrywka:

Większość siników nowego typu są wyposażone w taką zrywkę, zaś starszego typu niestety nie, więc opiszę jak zamontować i podłączyć zrywkę do układu zapłonowego w silnikach dwu cylindrowych i jedno cylindrowych, nie jest to wcale takie skomplikowane ,postaram się to opisać w sposób możliwie jak najbardziej prosty i zrozumiałyOczko
Tu mamy schemat połączenia w silniku dwucylindrowym:

1;2;3 to przewody wychodzące z modułu zapłonowego, w przypadku Wietieroka są to przewody wychodzące z pod koła zamachowego:1-czarny to masa 2- czerwony to napięcie na dolny cylinder i zarazem na dolną cewkę 3- zielony napięcie na górny cylinder i górną cewkę.
4,.5,6 ,7 to zrywka i cztery wyjścia, a12,13 to cewki zapłonowe gdzie 13 to górna z wyjściami 8 i 9 a 12 to dolna z wyjściami 10 i 11
Montaż:
Montujemy zrywkę w dogodnym miejscu ja zrobiłem to tak:


Następnie za pomocą przewodu 1x1 lub 1x1,5 mm r11;linka łączymy w sposób następujący ,Przezwód nr 3 zielony wychodzący z modułu zapłonowego łączymy ze stykiem zrywki 4 i od styku zrywki 5 prowadzimy przewódko cewki górnej do górnego styku 8, gdy kluczyk jest w zrywce styki 4 i 5 są zwarte i płynie przez nie prąd i górny cylinder pracuje.
Od przewodu czerwonego 2 wychodzącego modułu zapłonowego pod kołem zamachowym w przypadku wietieroka - napięcie na dolną cewkę i dolny cylinder prowadzimy przewód do cewki dolnej 12 do styku11styk na samym dole i od tego przewodu podłączamy się w dowolnym miejscu prowadzimy przewód do zrywki do styku 6 a od styku 7 przewód łączymy z masą silnika 14 przykręcamy przewód pod którąś śrubę wcześniej czyszcząc do żywego metalu z farby by mógł przepłynąć prąd, od przewodu 1,wychodzącego z modułu zapłonowego , czarny to jest masa prowadzimy do styku cewek 9 i 10 to jest oryginalne połączenie i tak zostaje i to wszystko , przewody łączymy za pomocą konektorów :

Zasada działania zrywki:
Gdy włączony jest kluczyk zrywki styki zrywki 4 i 5 są zwarte i płynie prąd a styki 6 i 7 są rozwarte i nie ma przejścia na masę, w przypadku gdy koniec zrywki mamy przypięty do nadgarstka lub innej części ubrania i wypadniemy z pontonu wyrywamy kluczyk i styki 4 i 5 się rozwierają i brak przepływu prądu na górną cewkę ; wyłączony górny cylinder , a styki 6 i 7 się zwierają i prąd zamiast na dolną cewkę płynie na masę ,wyłączony dolny cylinder silnik przestaje pracować.
W przypadku silnika jedno cylindrowego możemy zakupić zrywką na zwieranie z dwoma wyjściami i wpiąć ją
w obwód lub taką jak ta uniwersalną rozwierano- zwierną z czterema wyjściami , zasada połączenia ta sama ma przerwać obwód lub zewrzeć na masę
Zrywka zwierna z dwoma wyjściami

Znalezienie par styków w zrywce dwa zwierne- zamknięte i dwa rozwierne - otwarte można to zrobić za pomocą przyrządu a jeśli ktoś nie posiada to żaróweczka i bateria
i jeszcze jedna rada kluczyk musi być zawsze włożony by odpalić silnik, ja jakiś czas po zamontowaniu zrywki zapomniałem o kluczyku hehe nieźle się naszarpałem i nazłościłem.
Temat na forum:
Zrywka bezpieczeństwa
Przygotował Dariusz Kucharski