Zrywka bezpiecze?stwa
Zrywka bezpiecze?stwa
Bezpiecze?stwo na wodzie to podstawa , cz?sto ciesz?c si? urokami p?ywania i to nieraz szybkiego zapominamy o bezpiecze?stwie, w wodzie czaj? si? cz?sto ró?ne pu?apki czyhaj?ce na motorowodniaków , dlatego trzeba obserwowa? lustro wody przed nami i omija? p?ywaj?ce przeszkody, ale nie zawsze jest to mo?liwe, czasem co? mo?e p?yn?? pod tafl? wody i mamy kraks? gotow?Placze.
Mo?e si? zdarzy? sytuacja gdy wypadniemy z pontonu czy to na skutek zderzenia z jak?? k?od? czy przez nasz? nieuwag? i wtedy ponton odp?ynie a my zostaniemy w tarapatach, dlatego te? warto zamontowa? zrywk? bezpiecze?stwa, koszt takiej zrywki wraz z wysy?k? to oko?o 40 z?, a mo?e nam to uratowa? ?ycie.
Zrywka:

Wi?kszo?? siników nowego typu s? wyposa?one w tak? zrywk?, za? starszego typu niestety nie, wi?c opisz? jak zamontowa? i pod??czy? zrywk? do uk?adu zap?onowego w silnikach dwu cylindrowych i jedno cylindrowych, nie jest to wcale takie skomplikowane ,postaram si? to opisa? w sposób mo?liwie jak najbardziej prosty i zrozumia?yOczko
Tu mamy schemat po??czenia w silniku dwucylindrowym:

1;2;3 to przewody wychodz?ce z modu?u zap?onowego, w przypadku Wietieroka s? to przewody wychodz?ce z pod ko?a zamachowego:1-czarny to masa 2- czerwony to napi?cie na dolny cylinder i zarazem na doln? cewk? 3- zielony napi?cie na górny cylinder i górn? cewk?.
4,.5,6 ,7 to zrywka i cztery wyj?cia, a12,13 to cewki zap?onowe gdzie 13 to górna z wyj?ciami 8 i 9 a 12 to dolna z wyj?ciami 10 i 11
Monta?:
Montujemy zrywk? w dogodnym miejscu ja zrobi?em to tak:


Nast?pnie za pomoc? przewodu 1x1 lub 1x1,5 mm r11;linka ??czymy w sposób nast?puj?cy ,Przezwód nr 3 zielony wychodz?cy z modu?u zap?onowego ??czymy ze stykiem zrywki 4 i od styku zrywki 5 prowadzimy przewódko cewki górnej do górnego styku 8, gdy kluczyk jest w zrywce styki 4 i 5 s? zwarte i p?ynie przez nie pr?d i górny cylinder pracuje.
Od przewodu czerwonego 2 wychodz?cego modu?u zap?onowego pod ko?em zamachowym w przypadku wietieroka - napi?cie na doln? cewk? i dolny cylinder prowadzimy przewód do cewki dolnej 12 do styku11styk na samym dole i od tego przewodu pod??czamy si? w dowolnym miejscu prowadzimy przewód do zrywki do styku 6 a od styku 7 przewód ??czymy z mas? silnika 14 przykr?camy przewód pod któr?? ?rub? wcze?niej czyszcz?c do ?ywego metalu z farby by móg? przep?yn?? pr?d, od przewodu 1,wychodz?cego z modu?u zap?onowego , czarny to jest masa prowadzimy do styku cewek 9 i 10 to jest oryginalne po??czenie i tak zostaje i to wszystko , przewody ??czymy za pomoc? konektorów :

Zasada dzia?ania zrywki:
Gdy w??czony jest kluczyk zrywki styki zrywki 4 i 5 s? zwarte i p?ynie pr?d a styki 6 i 7 s? rozwarte i nie ma przej?cia na mas?, w przypadku gdy koniec zrywki mamy przypi?ty do nadgarstka lub innej cz??ci ubrania i wypadniemy z pontonu wyrywamy kluczyk i styki 4 i 5 si? rozwieraj? i brak przep?ywu pr?du na górn? cewk? ; wy??czony górny cylinder , a styki 6 i 7 si? zwieraj? i pr?d zamiast na doln? cewk? p?ynie na mas? ,wy??czony dolny cylinder silnik przestaje pracowa?.
W przypadku silnika jedno cylindrowego mo?emy zakupi? zrywk? na zwieranie z dwoma wyj?ciami i wpi?? j?
w obwód lub tak? jak ta uniwersaln? rozwierano- zwiern? z czterema wyj?ciami , zasada po??czenia ta sama ma przerwa? obwód lub zewrze? na mas?
Zrywka zwierna z dwoma wyj?ciami

Znalezienie par styków w zrywce dwa zwierne- zamkni?te i dwa rozwierne - otwarte mo?na to zrobi? za pomoc? przyrz?du a je?li kto? nie posiada to ?aróweczka i bateria
i jeszcze jedna rada kluczyk musi by? zawsze w?o?ony by odpali? silnik, ja jaki? czas po zamontowaniu zrywki zapomnia?em o kluczyku hehe nie?le si? naszarpa?em i naz?o?ci?em.
Temat na forum:
Zrywka bezpiecze?stwa
Przygotowa? Dariusz Kucharski