Co trzeba wiedzieć kupując silnik zaburtowy
W związku z pytaniami pojawiającymi się na forum na temat zakupu silnika zaburtowego postanowiłem napisać poradnik dla kupujących , myślę że te kilka zdań ustrzeże forumowiczów przed zakupem złomu.
Oglądając silnik który zamierzamy kupić zacznijmy od tego że musi być zimny, przed pierwszym odpaleniem wykręćmy świece i powąchajmy czy czuć z otworu paliwo czy jakiś inny zapach może się zdarzyć ze silnik jest bardzo kiepskiej kondycji i zimny ciężko odpala a sprzedający może użyć samo startu w sprayu obwąchajmy też gaźnik .
Następnie niech sprzedający odpali silnik , powinien zapalić po dwóch do max pięciu szarpnięć jeżeli jest zbiornik osobny, membrana musi podać paliwo , a jeżeli jest zbiornik wraz z silnikiem powinien odpalić za drugim max trzecim razem, niech popracuje kilka minut praca może być nierówna gdyż silnik musi się zagrzać potem powinien pracować równo jeśli obroty falują i sprzedający nie może ich wyregulować może to wskazywać na wyrobioną przepustnicę r11; silnik swoje przepływał dajmy sobie spokój z jego zakupem.
Bardzo ważnym elementem oględzin silnika jest pomiar ciśnienia sprężania jeśli nie znamy ciśnienia danego typu silnika ciśnienie powinno wynosić minimum 6 atmosfer, jest dobrze gdy ma 7-8 natomiast 10-12 silnik jest praktycznie nowy i mało pływany,powyżej 12 podejrzana sprawa sprzedający mógł do cylindrów nalać roztopionego smaru by uszczelnić tłoki lub troszkę oleju warto przeprowadzić drugą próbę jeśli ciśnienie spada jest niższe niż w pierwszej silnik był podrasowany olejem lub smarem

ale zaznaczam że różne typy silników mają różne ciśnienie i powinniśmy się zaznajomić z jego wartościami, pomiar ciśnienia dokonujemy na ciepłym silniku , należy wykręcić świece zapłonowe i zewrzeć je do masy w przeciwnym razie uszkodzimy zapłon wkręcamy manometr i kilkakrotnie szarpiemy szarpanką aż do momentu gdy wskazówka przestanie się wznosić, jeśli silnik jest dwu cylindrowy różnica między wskazaniami nie powinna przekraczać 10%
silnik dwucylindrowy

Następnie zwróćmy uwagę na chłodzenie silnika , strumień wody powinien być równomierny i ciągły na niskich obrotach, jeśli na niskich obrotach ledwo leci a na wysokich jest lepiej wirnik pompy wody jest do wymiany, może też być tak że ciśnienie jest niejednolite a nawet pojawia się para wodna oznacza to ze układ jest zanieczyszczony a wirnik umiera też darujmy sobie zakup, na foto wymiana wirnika pompy wody trzeba praktycznie rozebrać cały silnik

Temperatura wody na ciepłym siniku powinna wynosić 70-75 stopni, teraz możemy przejść do obejrzenia lakieru jego stan może nam wiele opowiedzieć i czy jest zgodny z tym co opowiadał nam sprzedający o jego przeszłości jeśli silnik miał być niewiele używany a zobaczymy że był malowany jest to bardzo podejrzane
Następnie pokręćmy kołem zamachowym rękom powoli powinno iść gładko z narastającym oporem sprężania jeśli czujemy jakieś opory nierównomierne , panewki mogły być zatarte lub uszkodzone łożyska silnik złom,na foto wymiana zatartych łożysk na wale korbowym

wrzućmy na luz i obracajmy palcem śrubę napędową powinna obracać się leciutko bez oporów jeśli wyczuwamy chwilowe opory łożysko uszkodzone , spuśćmy teraz olej ze słodziny i sprawdźmy czy nie ma w nim wody lub miałkich trocin jeśli silnik jest zajechany dodatek trocin wycisza jego pracę
Tu mamy przykład wymiana całych bebechów spodziny nawet nie było co naprawiać

Temat na forum:
Co trzeba wiedzieć kupując silnik zaburtowy
Przygotował Dariusz Kucharski
dnia 26 października 2014 21:57
fachowiec w każdym calu, nawet w napisaniu posta
dnia 22 listopada 2014 17:02
Najbezpieczniej jest kupić nowy na gwarancji producenta , siedząc ostatnio dużo w tym temacie przeglądałem oferty firma , i np nowy silnik Hondy 20 km z ładowaniem kosztuje nie całe 12 tyś .
Kolega kupił jakiś czas temu używany silnik popływał 2 miesiące i silnik sie posypał .
Naprawy wyszły około 5,5 tyś plus drugie tyle za zakup co daje nam koszt nowego silnika u producenta .
dnia 22 listopada 2014 19:33
Jasne że masz rację, najbezpieczniej jest kupować nowe rzeczy ,auto, silnik zaburtowy ,tylko sęk w tym ze nie wszystkich stać na nowe