Przekładnie stosowane w kołowrotkach | Forum wędkarskie


Portal ludzi z pasją tworzony przez ludzi z pasją

Znajomość Boga bez znajomości własnej nędzy rodzi pychę. Znajomość własnej nędzy bez znajomości Boga rodzi rozpacz. -Blaise Pascal


Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Ostatnie Fotki

Sumik 131cm
Sum ok. 30kg
Sum ok. 30kg
Nowy popychacz pontonowy ;o)
Sumy na woblery Sowa
Dwa razy 2m+ na Sowę
Rekordowy sandacz na Woblera Sowa
Nasza moc w polaczeniu z Woblerami Sowa

Na forum na skróty

Wynajmę łódkę w Paryżu w celach wędkarskich i turystycznych

Wynajmę łódkę w Paryżu w celach wędkarskich i turystycznych Wynajmę łódkę w Paryżu w celach wędkarskich i turystycznych
Kliknij w obrazek żeby zobaczyć szczegóły

Witamy na stronie poświęconej rekinowi słodkowodnemu ;)

Na tym forum dowiecie się jak złowić suma, jaki potrzebujecie sprzęt do tego celu, jakich metod najlepiej użyć do łowienia tej ryby, a także zobaczycie duże sumy łowione przez naszych użytkowników, rekordowe sumy w Polsce i na świecie i wiele innych informacji dotyczących Suma Europejskiego i nie tylko. Zapraszamy wszystkich do zarejestrowania się i aktywności na Naszym Portalu.

Zobacz temat

/ RELACJE Z WYPRAW WĘDKARSKICH, PORADNIKI WĘDKARSKIE / Poradniki wędkarskie

 
Przekładnie stosowane w kołowrotkach

Andrzej Kossakowski

Offline

Witam

Zaintrygowany mechanizmami kołowrotków tymi, które cechowały niezniszczalne, amerykańskie produkcje sprzed wielu lat ( nie wszystkie ) postanowiłem zgłębić swoją wiedzę i stąd poniższy artykuł, którym pragnę się podzielić.
Niniejszy materiał w dużej części powstał w oparciu o "literaturę przedmiotu". Służyć ma na celu uwidocznienie działania podstawowego mechanizmu kołowrotka jak również wyodrębnieniu różnic pomiędzy rodzajami stosowanych mechanizmów. Do celów poglądowych prezentuję dwa typy kołowrotków ( z moich prywatnych zbiorów ) doskonale pokazujących podstawowe różnice w budowie. Pierwszy z nich to Penn 704 z ( konstrukcja, której budowę zakończono w latach 80dziesiatych i dzisiejsza produkcja Penn 850 ssm.




Przekładnia ślimakowa - bardzo rzadko spotykana


www.forumsumowe.pl/images/photoalbum/album_18/508af09141b22_penn-704-z-i-850ssm-dwa-typy-przekladnii-jpeg.jpg


Przekładnia hipoidalna - stosowana ówcześnie


www.forumsumowe.pl/images/photoalbum/album_18/508af03918192_penn-704-z-i-850ssm-dwa-typy-przekladnii-jpeg.jpg


a tu pokazano zarys działania przekładni ślimakowej ( film prezentuje urządzenie techniczne - działanie adekwatne do wykorzystywanego w kołowrotkach ) -


YouTube Video


Rodzaj i materiał przekładni głównej bywa zwykle podany na opakowaniu kołowrotka bądź w specyfikacji wewnątrz. Ewentualnie w informacjach handlowych.
Najtrwalsza i najwytrzymalsza jest przekładnia ślimakowa ( ang. worm gear ), w której ślimak ( wałek ślimakowy ) jest wykonany z utwardzalnej stali oraz szlifowany, natomiast ślimacznica, również szlifowana z ulepszonego brązu. Tego rodzaju przekładnię jeszcze kilkanaście lat temu stosowano w wielu modelach kołowrotków, takich jak Abu Cardinal, Dam Quick, Penn...Obecnie to świetne rozwiązanie konstrukcyjne jest niestety stosowane bardzo rzadko - zapewne ze względu wysoki koszt wytworzenia - obróbki elementów i wymaganą dużą dokładność wykonania otworów w korpusie pod łożyska podpierające ślimak i ślimacznicę, co również kosztuje. Z drugiej strony firmy zaczęły doszukiwać się powodów dla których miałyby wytwarzać sprzęt na dziesięciolecia, nieawaryjny czyniąc częstokroć pierwotnego nabywcę - jedynym.... Czy nie lepiej ściągać klienta wielokrotnie, również do serwisu.... Idąc tym tropem i szukając oszczędności wiele firm - również tych z pierwszych miejsc rankingowych , przeniosło fabryki do państw dalekiego wschodu jednocześnie upraszczając produkcję z wykorzystaniem tańszych materiałów a w konsekwencji znacząco obniżając ceny.
We współczesnych kołowrotkach ( u większości ) stosuje się znacznie tańszą w produkcji przekładnię hipoidalną, śrubową , stożkową. Napędzające koło talerzowe jest zwykle wykonane ze stopów aluminium a koło napędzane z mosiądzu. Przekładnie wykonane z tak miękkich stopów mają znacznie mniejszą wytrzymałość i odporność na ścieranie niż stalowo - brązowe przekładnie ślimakowe, wskutek czego współczesne kołowrotki są nie licząc bardzo drogich wyjątków znacznie mniej trwałe od kołowrotków "na ślimaku".
Aluminiowe koła zębate przekładni hipoidalnych mogą być wykonane metodą kucia na zimno ( ang. cold forged ) lub odlewania ciśnieniowego ( ang. diecast ).Przekładnie kute ( i obrobione skrawaniem ) są w porównaniu z przekładniami odlewanymi bardziej wytrzymałe oraz mniej podatne na zatarcie ( np. w skutek słabego smarowania ).
Im większe koła zębate, tym przekładnia jest trwalsza. Lepiej więc wybierać kołowrotki z większym korpusem, ponieważ małe kompaktowe korpusy zwykle kryją równie małe kompaktowe " oszczędne " przekładnie.

Reasumując powyższe - zaobserwować możemy dwa typy przekładni. Pierwsza, zdecydowanie trwalsza, mocniejsza skłonna "współpracować z nami" przez dziesięciolecia, bardzo droga, druga - wbrew pozorom - również solidna aczkolwiek zbudowana zupełnie inaczej z wykorzystaniem tańszych materiałów i technologii nie gwarantująca już takiej żywotności i wytrzymałości ale czyniąca, że światowe marki są produktami dostępnymi powszechnie dla każdego wędkarza.....

mając nadzieję, że nie wszyscy mieli tę wiedzę i coś nowego wniosłem -pozdrawiam
Andrzej
 

Jozefp

Offline

No to wygląda na to trzeba się rozglądać za ślimakami Haha
 

Andrzej Kossakowski

Offline

E tam.... To nie tak Józef :-) Przecież jest masa doskonałych kołowrotków produkowanych teraz bez ślimaka. To tak jak z mercedesem. Te stare potrafiły zrobić milion km bez remontu. Już takich nie ma.. Cel zmiany konstrukcji - taki sam jak w opisie. Trzeba żyć z serwisu i ciągłej sprzedaży nowych a nie cieszyć się, że nabywca korzysta bezawaryjnie przez 20 lat. Te nowe też są świetne ale tyle nie przejadą...:-) To samo z kołowrotkami.

Chyba, że miałeś na myśli żywe ślimaki... grin
 

Lukasz S

Offline

Dobry materiał Usmiech z tego co widziałem to niektórzy sprzedawcy na alledrogo nie wiedzą nawet co to jest "przekładnia ślimakowa" bo piszą, że kołowrotek taką posiada - co nie jest prawdą. Trzeba ich odesłać chyba do nas do lektury.
 

Andrzej Kossakowski

Offline

Aktualnie spotkać się można, że sprzedawcy podają w opisach - "System ślimakowego posuwu szpuli " co jest zupełnie inna kwestią i ma się nijak do określania, że kołowrotek jest na "ślimaku". Tu chodzi o całą główną przekładnię. A ceny wyjątków, które są obecnie w ten sposób produkowane zaczynają się od dobrych kilkuset złotych.
 

Grzegorz Petryna

Offline

Bardzo dobry i ciekawy artykuł.
 

Jozefp

Offline

Andrzej Kossakowski napisał(a):

E tam.... To nie tak Józef :-) Przecież jest masa doskonałych kołowrotków produkowanych teraz bez ślimaka. To tak jak z mercedesem. Te stare potrafiły zrobić milion km bez remontu. Już takich nie ma.. Cel zmiany konstrukcji - taki sam jak w opisie. Trzeba żyć z serwisu i ciągłej sprzedaży nowych a nie cieszyć się, że nabywca korzysta bezawaryjnie przez 20 lat. Te nowe też są świetne ale tyle nie przejadą...:-) To samo z kołowrotkami.

Chyba, że miałeś na myśli żywe ślimaki... grin

Widzisz kupiłem niedawno 4 sztuki Penna Beattle 8000 dwa chodzą nieźle a w dwóch hamulec się przycina i chodzi nierówno,a kosztuje prawie 800zł za sztukę Yyyyy
 

Andrzej Kossakowski

Offline

Reklamuj jak masz paragon i gwarancję. Dobry czas bo i koniec łowienia przychodzi......
 

Jozefp

Offline

Kupiłem na ebayu dwa dla kumpli i dwa dla siebie,nie jest tak źle żeby się nie dało nimi łowić,ale nie jest to płynna praca do jakiej byłem przyzwyczajony np.w okumie eclipz ez-50,,,ta ma 7 lat i nawet nie zaszumi,a wyholowałem na niego setki ryb i to całkiem sporych
 

Andrzej Kossakowski

Offline

Kołowrotek jest jak żona..... także się nie przejmuj. Przyjdzie pora to zmienisz na lepszy model beka
 
Do góry

Przejdź do forum:

Hosting zdjęć wędkarskich

Wędkarski hosting zdjęć
Wygenerowano w sekund: 1.58
51,479,721 unikalne wizyty