Konserwacja kołowrotka | Forum wędkarskie


Portal ludzi z pasją tworzony przez ludzi z pasją

"Żona: kobieta, która nas całuje, gdy wracamy z pracy, aby się przekonać, że byliśmy na piwie. - Jożka Stetina"


Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Ostatnie Fotki

Sumik 131cm
Sum ok. 30kg
Sum ok. 30kg
Nowy popychacz pontonowy ;o)
Sumy na woblery Sowa
Dwa razy 2m+ na Sowę
Rekordowy sandacz na Woblera Sowa
Nasza moc w polaczeniu z Woblerami Sowa

Na forum na skróty

Wynajmę łódkę w Paryżu w celach wędkarskich i turystycznych

Wynajmę łódkę w Paryżu w celach wędkarskich i turystycznych Wynajmę łódkę w Paryżu w celach wędkarskich i turystycznych
Kliknij w obrazek żeby zobaczyć szczegóły

Witamy na stronie poświęconej rekinowi słodkowodnemu ;)

Na tym forum dowiecie się jak złowić suma, jaki potrzebujecie sprzęt do tego celu, jakich metod najlepiej użyć do łowienia tej ryby, a także zobaczycie duże sumy łowione przez naszych użytkowników, rekordowe sumy w Polsce i na świecie i wiele innych informacji dotyczących Suma Europejskiego i nie tylko. Zapraszamy wszystkich do zarejestrowania się i aktywności na Naszym Portalu.

Zobacz temat

/ RELACJE Z WYPRAW WĘDKARSKICH, PORADNIKI WĘDKARSKIE / Poradniki wędkarskie

 
Konserwacja kołowrotka

Robert Zakrzewski

Offline

Konserwacja kołowrotka

Witam w tym artykule chciałbym przedstawić jak przeprowadzać Serwis kołowrotka czyli konserwacje naszych zabaweczek na ryby. Artykuł na pewno się przyda osobie początkującej jak i bardziej zaawansowanej w wędkarstwie bo pewnie nie jedna osoba zaczynająca przygodę z wędkarstwem się zastanawia jak przeprowadzić konserwację naszego kołowrotka i jakimi posłużyć się smarami i olejami do konserwacji naszych zabaweczek.Czy jakimiś smarami specjalnymi do tego przeznaczonymi przez firmy wędkarskie czy jeszcze jakimiś innymi. Asortyment smarów wędkarskich jest na pewno bardzo duży i nie jednego sięga dylemat jaki będzie lepszy więc ten artykuł ma za zadanie rozwiać wasze wątpliwości na ten temat ale to tuż w temacie.Więc zaczynamy do pracy . Mi akurat posłużył kołowrotek Mikado do czyszczenia który był najbardziej zaniedbany w mojej kolekcji wędkarskiej który służy mi do spinningu. Niezbędny asortyment który jest potrzebny nam do pracy to : różnej wielkości śrubokręty płaskie i krzyżaki do rozkręcenia naszego kołowrotka , benzyna do czyszczenia części kołowrotka ze starego smaru i brudu, pędzelek do czyszczenia ,obcążki,jakaś szmatka ,no i najważniejsze smar i olej mi akurat posłużył smar do łożysk (zielony) i olej oczywiście każdy użyje według własnego uznania.

www.forumsumowe.pl/images/konserwacja_kolowrotka_1.jpg

Gdy już mamy przyszykowane wszystko co nam jest niezbędne zaczynamy od rozkręcenia naszej pokrywy kołowrotka lecz trzeba zdjąć zbędne rzeczy z kołowrotka takie jak szpula i korbka żeby nam nie przeszkadzały przy dalszej pracy .Gdy już je zdjęliśmy przystępujemy do odkręcenia pokrywy kołowrotka żeby dostać się do wnętrza naszej zabawki. Śrubki najlepiej włożyć do jakiegoś pojemniczka i odstawić na bok żeby się nie pogubiły nam podczas dalszej pracy.

www.forumsumowe.pl/images/konserwacja_kolowrotka_2.jpg

Gdy już mamy odkręconą pokrywę kołowrotka podważyć lekko pokrywę można nożem ponieważ niektóre pokrywy się ciężko zdejmują i niektóre są przykręcone jedną śrubką pod rotorem więc nie ciągnąć na siłę żeby nie urwać czegoś lepiej popatrzyć jak nie chce wyjść pokrywa z której strony jest opór i co trzyma . Gdy już się uporaliśmy z klapką wyjmujemy wszystkie części ze środka kołowrotka

www.forumsumowe.pl/images/konserwacja_kolowrotka_3.jpg

i za pomocą pędzelka po kolei myjemy je benzyną ze starego smaru i brudu który się nieraz dostaje do środka. Po tej czynności odkładamy sobie wszystkie części na bok na prędzej przyszykowaną szmatkę żeby wyschły z benzyny .Najlepiej takie mycie w benzynie robić na dworze i w jak najcieplejszej temperaturze wtedy nasza benzyna szybciej wysycha tylko trzeba uważać żeby nie pogubić wtedy części.No ale jak nie ma warunków pogodowych to wystarczy kawałek miejsca w garażu tak jak w moim przypadku. Jak nasz środek kołowrotka jest już pusty możemy też go przemyć benzyną z brudów i pozostawić do wyschnięcia. Teraz przystępujemy do odkręcenia naszego rotora kołowrotka nieraz jak widać jest taki trzpień na naszej ośce który trzyma naszą szpulę

www.forumsumowe.pl/images/konserwacja_kolowrotka_4.jpg

kołowrotka który trzeba wypchać
bo nam nie przejdzie ani śrubka odkręcona ani rotor . Więc za pomocą obcążków wypychamy trzpień. Trzpień jest obsadzony na małych frezikach co zapobiega samoczynnemu wypadnięciu go z naszej ośki i oczywiście

www.forumsumowe.pl/images/konserwowanie_kolowrotkow_1.jpg

Trzeba uważać z której strony się wypycha trzpień bo niektóre trzpienie są lekko stożkowate i wtedy trzeba wypychać od strony węższej trzpienia żeby wyszedł do końca. Wypychając trzpień łapiemy obcążkami i trzpień i naszą ośkę tak żeby mieć o co zaprzeć obcążki tylko nasz trzpień łapiemy z jednej strony .Gdy już wyjęliśmy trzpień zdejmujemy rotor i nasz tryb ślimakowy i też go przemywamy w benzynie

www.forumsumowe.pl/images/konserwowanie_kolowrotkow_2.jpg

www.forumsumowe.pl/images/konserwowanie_kolowrotkow_3.jpg

A w tym czasie z naszego rotora odkręcamy kabłąk od strony rolki kabłąka w której może tam się znajdować łożysko kulowe lub toczone lub sama tulejka na której jest obsadzona jest nasza rolka kołowrotka. Lecz co by to nie było wypada przemyć w benzynie i przesmarować lekko smarem dla lepszej pracy rolki i można od razu tą część skręcić żeby nie uciekła gdzieś nam.

www.forumsumowe.pl/images/konserwowanie_kolowrotkow_4.jpg

I na koniec zdejmujemy nakrętkę hamulca pod którą znajduje się zawsze najwięcej syfu z całego sezonu. Niektóre nakrętki hamulca są przykręcane od tyłu na śrubkę a niektóre tylko wciskane lecz trzeba to robić z głową żeby nie połamać naszej nakrętki nic na siłę trzeba po prostu poluzować nasz hamulec i wtedy delikatnie ściągnąć naszą nakrętkę. Gdy już tą czynność zrobiliśmy nie zostało nam nic innego jak też ją przemywamy od środka i tryb który został nam w kołowrotku .

www.forumsumowe.pl/images/serwis_kolowrotka_1.jpg

Nasz trybik smarujemy lekko smarem i naszą nakrętkę można założyć z powrotem. Jak nasze wcześniejsze części przeschły to czas na smarowanie i wkładanie ich do środka kołowrotka i składanie go w całość .
Zaczynamy składać nasz kołowrotek od naszego końca czyli od posmarowania trybu ślimakowego i przykręcenia go do naszego kołowrotka. Gdy już mamy przykręconego w środek ślimaka dajemy kilka kropel oleju w który wkładamy naszą ośkę kołowrotka

www.forumsumowe.pl/images/serwis_kolowrotka_2.jpg

www.forumsumowe.pl/images/serwis_kolowrotka_3.jpg

www.forumsumowe.pl/images/serwis_kolowrotka_4.jpg

co zapobiega tarciu ośki. Nie zapomnijmy zabezpieczyć naszej ośki kołowrotka bo szpula nam nie będzie się obkręcać . Trzeba pamiętać że w każdym kołowrotku może być inne zabezpieczenie u mnie akurat w tym kołowrotku jest takie zabezpieczenie ale w innych jest np. na śrubkę lub pierścień więc to już zależy od producenta kołowrotka jakie mają nasze kołowrotki zabezpieczenie ośki.Gdy już zabezpieczyliśmy naszą ośkę to teraz zakładamy nasz rotor i przykręcamy go i od razu wkładamy nasz trzpień ośki żeby nie zapomnieć. Trzpień wsuwamy mniej więcej na środek trzpienia chyba że ma małe frezy to w tym przypadku aż frezy wejdą w ośkę. Jak już trzpień siedzi to przechodzimy do naszego środka kołowrotka zaczynamy od trybu który znajduje się na dole którego lekko smarujemy i wkładamy w środek i inne części które znajdowały się w naszym kołowrotku. Wszystkie łożyska które znajdują się w kołowrotku ja smaruje olejem łapiemy łożysko w palce puszczam dwie trzy krople z jednej strony łożyska i obkręcamy je w palcach żeby olej wleciał do środka łożyska i z drugiej strony łożyska tak samo .
A tu jak wyglądał przed i po czyszczeniu i smarowaniu kołowrotek

Po

www.forumsumowe.pl/images/serwis_kolowrotka_5.jpg

Przed

www.forumsumowe.pl/images/serwis_kolowrotka_6.jpg

www.forumsumowe.pl/images/serwis_kolowrotka_7.jpg

Uwaga każdy kołowrotek może trochę się różnić wnętrzem w środku !!


Nasze kołowrotki trzeba przynajmniej raz na rok poddać takim zabiegom które wydłużają żywotność naszych zabaweczek chyba że używamy kołowrotka na morzu z wodą słoną wtedy nasze kołowrotki trzeba czyścić częściej gdzieś przynajmniej raz na tydzień .
P.S Ja smaruje w ten sposób swoje kołowrotki od kilkunastu lat i cały czas chodzą jak nowe i nie używam żadnych specjalistycznych smarów i olejów do kołowrotków bo moim zdaniem to nabijanie ludzi w butelkę . Mam nadzieję że nie jednemu jeszcze się przyda ten artykuł .

Pozdrawiam Robert
 

Artur Betcher

Offline

Piękna robota i bez dwóch zdań damy to na Newsa.
Jakby każdy tyle wkładał serca w to forum co Ty Robert to bylibyśmy i największym i najprofesjonalniejszym forum wędkarskim w internecie Polskim.
Puki co jesteśmy najwięksi z tematycznych, profilowanych wędkarskich ale liczę że z czasem w ogólnych się wybijemy zawartą u nas wiedzą.
Dziękuje Robert Okok
Metoda na suma
Kołowrotek sumowy
Wędka na suma

Na pytania odnośnie sprzętu i wszystkie inne związane z poławianiem suma odpowiadam TYLKO NA FORUM
 

Robert Zakrzewski

Offline

Z czasem się wybijemy Okok teraz już jesteśmy pewnie w czołówce z wiedzą Rybki
 

norimk

Offline

Ja kołowrotki tego typu nazywam przed potopowymi, a kilka lat temu posiadając dwa tego typu nad wodą w 10 minut się naprawiało bo szczerze mówiąc to w nim nic praktycznie nie ma. I rozbiórka dzisiejszych kołowrotków z wszelakimi przeróżnymi bajerami, duperelami jest o wiele bardziej skomplikowana. Już nie wystarczy odkręcić dwie lub trzy śrubki.
 

Kazimierzp

Offline

Robert0690 bardzo fajny i przydatny tekst dotyczący przeglądu kołowrotka, a najlepsze jest to że ja także uległem reklamom dotyczącym smarom do kołowrotków, a jak kolega pokazał mi smar, którejś z firm i stwierdził że do kołowrotka musi być specjalny no to wpisałem tę pozycje na listę zakupów, dobrze że nie zrealizowałem tego zakupu, bo puszka smaru łożyskowego leży w garażu na półce.
 

Robert Zakrzewski

Offline

Po co kupować i wydawać kasę na smary niby specjalne do kołowrotka jak zielony smar do łożysk się sprawdza i to tak samo . A pewnie każdy ma smar u siebie na pułkach taki . A nie jestem pewien czy firma Penn takiego nie używa zielonego smaru co ja http://www.forums...ad_id=1281
 

Radekm

Offline

Co patrzę na zajawkę Twojego artykułu zaczyna mnie skręcać w brzuchu...parę lat nie odwiedzałem swoich kręciołków od środka.
W sumie dzięki za mobilizację i pozytywną energię Okok. Musze w końcu się za nie zabrać. Najgorsze jest to że czeka mnie to co pokazał w swoim szimańcu Norimk ...uhhh... Oczko
 

Artur Betcher

Offline

Żeby tak mi się chciało je smarować. W moje kołowrotki zagląda tylko woda (konserwowanie kołowrotków to rzecz mi obca) i szkoda bo faktycznie jak się nie dba o sprzęt to jest on znacznie mniej żywotny.
Metoda na suma
Kołowrotek sumowy
Wędka na suma

Na pytania odnośnie sprzętu i wszystkie inne związane z poławianiem suma odpowiadam TYLKO NA FORUM
 

Slawomir Jozwiak

Offline

Artur może czas się nauczyć, i do nich raz na rok zaglądnąć. Haha
 

Artur Betcher

Offline

Jestem i za stary i za leniwy grin
Metoda na suma
Kołowrotek sumowy
Wędka na suma

Na pytania odnośnie sprzętu i wszystkie inne związane z poławianiem suma odpowiadam TYLKO NA FORUM
 
Do góry

Przejdź do forum:

Hosting zdjęć wędkarskich

Wędkarski hosting zdjęć
Wygenerowano w sekund: 1.72
51,297,036 unikalne wizyty